Pages

10 Eylül 2013

deniz kod flamaları ve anlamları




Denizcilikte "kod flamaları" görsel haberleşme amacıyla kullanılmaktadır. Kod flamaları ağırlıklı olarak "bilgi" ve"uyarı" mesajları içerir.

Genel anlamlarının yanı sıra kulanıldıkları alanlara göre mesajlarının içeriği farklı olabilir. Örnek vermek gerekirse"B" kod flamasını gösteren tekne yelken yarışlarında "Protestom var" demektedir. Oysa aynı flama ticaret bahriyesinde "Tehlikeli yük alıyor, taşıyor veya boşaltıyorum" uyarısında bulunur. Askeri gemilerde ek olarak "Atış nizamına giriyorum, benden neta olun" anlamını taşır.

Özellikle yelken yarışlarında tüm start-finiş, bilgi ve uyarı işaretleri flamalarla gösterildiği için yarışçıların kendilerini ilgilendiren flamaları tanımaları ve anlamlarını bilmeleri gerekir. Başka bir bölümde bu konuya ayrıntılı olarak değineceğiz. Ancak burada yelken yarışları ile ilgili bazı temel flamaların anlamlarını aktaralım.
"B" kod flaması:
"Protestom var"
"L" kod flaması:
"Hakem botınu izle" veya "İlan panosuna gel"
"N" kod flaması:
"Yarış abandone edilmiştir"
"P" kod flaması: 
Hazırlık işareti (Yarışlar başlamadan önce)
Cevap flamasıTehir var


DENİZCİLİKTE ULUSLARARASI FLAMALAR


HARF
KODU 
(bayrak rengi)
Türkçe kodu /Uluslararası Kodu

SİMGESİ
Açıklama
Türkçe /İngilizce

A

(beyaz/mavi)
Aydın / Alfa
Denizde dalgıcım var, ağır yolla geçiniz
Diver Down Keep Clear

B

(kırmızı)
Burak / Bravo
Tehlikeli yük alıyor, boşaltıyor veya taşıyorum
Dangerous Cargo

C

(mavi/beyaz/kırmızı)
Cemal / Charlie
Evet (Olumlu)
Yes

D

(sarı/lacivert)
Deniz / Delta
Benden açık durunuz, zorlukla manevra yapıyorum
Keep Clear

E

(lacivert/kırmızı)
Engin / Echo
Rotamı sancağa değiştiriyorum
Altering Course to Starboard

F

(beyaz üzerine kırmızı)
Felenk / Foxtrot
Hareket edemiyorum. Benimle irtibat kurunuz
Disabled

G

(sarı/lacivert çizgili)
Gabya / Golf
Kılavuz istiyorum, ağlarımı topluyorum.
Want a Pilot

H

(beyaz/kırmızı)
Halat / Hotel
Gemimde kılavuz var
Pilot on Board

I

(sarı üzerine siyah)
İstif / India
Rotamı iskeleye alıyorum
Altering Course to Port

J

(lacivert/beyaz/lacivert)
Jale / Juliet
Yanmaktayım, gemimde tehlikeli yük var, benden neta olunuz.
On Fire Keep Clear

K

(sarı/lacivert)
Kalyon / Kilo
Sizinle haberleşmek istiyorum
Desire to Communicate

L

(sarı/siyah)
Levent / Lima
Geminizi derhal durdurun.
Stop İnstandly

M

(lacivert üzerine beyaz X)
Merih / Mike
Gemim durdu ve yol yapmıyorum
I am Stopped 

N

(beyaz/lacivert dama)
Neptün/ November
Hayır (Olumsuz)
No

O

(sarı/kırmızı)
Oruç / Oscar
Denize adam düştü
Man Overboard

P

(lacivert ortasına beyaz)
Poyraz / Papa
Limanda: Gemi hareket edecektir.
About to Sail
Denizde: Ağlarım bir engele takıldı

Q

(sarı)
Sarı / Qubec
Sağlık durumu normal, serbest pratika istiyorum
Request Pratique

R

(kırmızı üzerine sarı)
Reis / Romeo

S

(beyaz üzerine lacivert)
Seydi / Sierra
Makinalarım tornistan (geri) çalışıyor
Engines Going Astern

T

(kırmızı/beyaz/lacivert)
Turgut / Tango
Benden açık durunuz, trol çekiyorum
Keep Clear

U

(kırmızı/beyaz)
Umman / Uniform
Tehlikeye gidiyorsunuz
Standing into Danger

V

(beyaz üzerine kırmızı X)
Vatan / Victor
Yardıma ihtiyacım var
Require Assistance

W

(lacivert ortasına beyaz /kırmızı)
Çıma / Whisky
Tıbbi yardım istiyorum
Require Medical Assistance

X

(beyaz üstüne lacivert)
İkiz / X-ray
Durun ve işaretimi bekleyiniz
Stop Your Intention

Y

(sarı/kırmızı çapraz)
Yılmaz / Yankee
Demir tarıyorum
Am Dragging Anchor

Z

(siyah/sarı/lacivert/kırmızı)
Zuhal / Zulu
Römorkör istiyorum
Require a Tug

SAYI FLAMALARI

 1 Unaone
(Beyaz üzerine kırmızı) 
 6 Soxisix
(siyah/beyaz) 
2 Bissotwo
(lacivert üzerine beyaz)
7 Setteseven
(sarı/kırmızı)
3 Terrathree
(kırmızı/beyaz/lacivert)
8 Ottoeight
(beyaz üzerine kırmızı)
4 Kartefour
(kırmızı üzerine beyaz)
9 Novenine
(beyaz/siyah/kırmızı/sarı)
5 Pantafive
(sarı/lacivert)
0 Nadazero
(sarı/kırmızı/sarı)

CEVAP VE TEKRAR FLAMALARI


Cevap Flaması
Answering Pennant 
Birinci Tekrar
First Repeater
İkinci Tekrar
Second Repeater
Üçüncü Tekrar
Third Repeater




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder